Training: ‘Anders omgaan met met kanker’

Mindfulness voor mensen met kanker is een training in aandacht. Bij onplezierige gedachten of gevoelens hebben we meestal de neiging om deze te onderdrukken of te vermijden. Op deze manier proberen we controle te krijgen over negatieve gedachten of gevoelens. Dit heeft helaas vaak een tegenovergesteld effect.

De training leert je om bewuster stil te staan bij de ervaring van het ‘hier en nu’ en deze niet te veroordelen. Er kan dan ruimte ontstaan om op een andere, effectievere manier met de klachten om te gaan. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat bij mensen met kanker deelname aan een mindfulnesstraining leidt tot vermindering van ervaren stress (angst en somberheid) en verbetering van de kwaliteit van leven.

 

Effecten van mindfulnesstraining

  • Positief effect kwaliteit van leven
  • Doorbreking patronen (piekeren)
  • Minder stress, meer ontspanning
  • Minder ‘in je hoofd’ zitten
  • Minder psychische klachten
  • Afname lichamelijke klachten
  • Minder angst en somberheid
  • Beter toelaten onprettige emoties
  • Ondersteuning immuunsysteem

Voor wie?

Mensen die de diagnose kanker hebben (gehad), hun naasten en begeleiders.

Inhoud training

Diverse aandachtoefeningen:

  • Zit- en loopmeditatie
  • ‘Bodyscan’
  • Bewegingsoefeningen (yoga)
  • ‘Ademruimte’ als pauzemoment

Oefeningen om anders om te gaan met:

  • Stress, pijn en lastige emoties
  • Theorie over het omgaan met stress
  • Uitwisseling van ervaringen in de groep
  • Individuele aanwijzingen

Wat wordt van de cursisten verwacht?

De training is voor iedereen, maar het is belangrijk dat je bereid bent om op een open en eerlijke manier je eigen leven onder de loep te nemen, zonder vast te houden aan vooronderstellingen, overtuigingen of ideeën. Een belangrijke pijler van de training is de thuisbeoefening. Het gaat immers om het ontwikkelen en onderhouden van vaardigheden, net zoals bij sport of muziekbeoefening. Aan de cursisten vragen wij om ‘commitment’ met zichzelf aan te gaan om dagelijks
45 minuten te oefenen. Makkelijk zittende en voldoende warme kleding tijdens de training zijn aan te raden. Materialen als meditatiekussens, matten, stoelen en bankjes zijn aanwezig.