Training ‘Anders omgaan met stress’

In de moderne samenleving raken de agenda’s overvol. We zijn met onze gedachten in het verleden of de toekomst, zijn met meerdere dingen tegelijk bezig en hebben nauwelijks aandacht voor de ervaring van het huidige moment (‘hier en nu’). We verliezen het contact met onszelf. Met als gevolg (chronische) stressklachten of een burn-out. Mindfulness leert je effectiever om te gaan met stress en de wisselvalligheden van het leven.

Mindfulness voor mensen met stress

Mindfulness betekent: ‘met aandacht aanwezig zijn in het huidige moment, zonder daarover een oordeel te hebben’. Bij onplezierige gedachten of gevoelens hebben we vaak de neiging deze af te keuren of te onderdrukken. Dit heeft een ongunstig effect. Mindfulness leert je om een meer accepterende houding aan te nemen ten aanzien van je gedachten, gevoelens en emoties.

De training leert je bewust stil te staan bij je ervaring van het ‘hier en nu’ en met een vriendelijke houding naar jezelf en anderen te kijken. Er ontstaat dan ruimte voor het maken van andere keuzes. Hierdoor kun je effectiever omgaan met stress en meer rust en balans in je leven ervaren.

Effecten van mindfulnesstraining

  • Intenser en bewuster leven
  • Betere concentratie en focus
  • Meer bewust van stressprikkels
  • Vermindering van ervaren stress
  • De geest wordt rustiger
  • Doorbreken patronen (piekeren)
  • Bewust i.p.v. automatisch reageren
  • Beter in staat grenzen te stellen
  • Vermindering psychische klachten
  • Afname van lichamelijke klachten

Voor wie?

Voor iedereen die psychische of lichamelijke klachten t.g.v. stress ervaart.

Inhoud training

Diverse aandachtoefeningen:

  • Zit- en loopmeditatie
  • ‘Bodyscan’
  • Bewegingsoefeningen (yoga)
  • ‘Ademruimte’ als pauzemoment

Oefeningen om anders om te gaan met:

  • Stress, pijn en lastige emoties
  • Theorie over het omgaan met stress
  • Uitwisseling van ervaringen in de groep
  • Individuele aanwijzingen

Wat wordt van de cursisten verwacht?

De training is voor iedereen, maar het is belangrijk dat je bereid bent om op een open en eerlijke manier je eigen leven onder de loep te nemen, zonder vast te houden aan vooronderstellingen, overtuigingen of ideeën. Een belangrijke pijler van de training is de thuisbeoefening. Het gaat immers om het ontwikkelen en onderhouden van vaardigheden, net zoals bij sport of muziekbeoefening. Aan de cursisten vragen wij om ‘commitment’ met zichzelf aan te gaan om dagelijks 45 minuten te oefenen. Makkelijk zittende en voldoende warme kleding tijdens de training zijn aan te raden. Materialen als meditatiekussens, matten, stoelen en bankjes zijn aanwezig.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!